Translate

Tuesday 27 November 2012

ADAT KEMATIAN KAUM INDIA



Dalam masyarakat India, mayat akan dibakar atau dikebumikan. Untuk melaksanakan upacara ini, pelbagai adat tertentu akan dilakukan.

Semasa Kematian  :  Sekiranya seseorang itu telah meninggal dunia, mayat akan diletakkan di ruang tamu. Kepala mayat dihadapkan ke arah selatan dan sebuah lampu minyak atau kaamaatci amman vilakku dipasang dinyalakan. Kemudian sebiji kelapa terbelah dua dan sirih pinang diletakkan berhampiran si mati. Serbuk suci atau tiruniiru disapu pada dahi si mati sebelum disembahyang. Setelah itu barulah si mati dibalut dengan menggunakan kain. kunyit disapu pada mata untuk membunuh kuman dan seterusnya duit syiling diletakkan di atas dahi. Sirih pinang ditumbuk dan dimasukkan ke dalam mulut dan lubang hidung akan disumbatkan dengan kapas.. Mayat akan dimandikan terlebih dahulu dan dibaringkan di atas katil di ruang tamu atau halaman rumah. Selepas dimandikan, si mati akan dipakaikan dengan pakaian baru iaitu sari bagi mayat perempuan dan dhoti bagi mayat lelaki.

Upacara Menanggalkan Thaali  :  Thaali vaangutal merupakan upacara menanggalkan thaali semasa berlakunya sesebuah kematian dalam sesebuah keluarga. Thaali iaitu rantai suci perkahwinan hanya boleh ditanggal oleh seorang isteri setelah suamiya meninggal dunia.

Upacara Vaaikkarisi  :  Setelah dimandi dan dihias dengan cantik, mayat akan dimasukkan ke dalam keranda. Kapur barus dimasukkan bersama supaya mayat tidak berbau. Kemudian ke dalam mulut mayat akan dimasukkan sedikit makanan sebagai menandakan pemberian terakhir dan inilah yang dinamakan vaaikkarisi. 

Kollic Catti  :  Kollic catti bermaksud periuk tanah liat yang mengandungi api. Periuk tersebut diangkat dengan menggunakan pelepah kelapa yang dibelah tiga di bahagian hujung dan diikat pada periuk. Kollic catti dibawa oleh ahli keluarga si mati samada anak ataupun bapa. Anak sulung melakukan untuk bapa yang telah meninggal dunia dan anak bongsu untuk ibu. Pembawa Kollic catti atau buyung dikehendaki mengelilingi mayat sebanyak tiga kali menurut arah jam. Kemudian diikuti oleh pengurus mayat yang akan menebuk kollic catti dengan menyebut 'sorkam seer, kaiulaasam seer' berulang kali. pada pusingan ketiga, pembawa kollic catti berada di hadapan mayat dan duduk melutut tetapi tidak menghadap mayat.

Selepas Kematian  :   Selepas selesai upacara pengebumian, beberapa adat seperti berikut akan dilakukan seperti membersihkan rumah, mengumpul abu mayat dan berkabung.

16 comments:

  1. Izinkan saya unutk copy paste sedikit ilmu ilmu di blog ini . TQ

    ReplyDelete
  2. can i copy this ? for my project school ? thanks

    ReplyDelete
  3. can i copy this for my school project... and thank you for the article... it's help... may God bless you and your family...

    ReplyDelete
  4. terima kasih atas maklumat ini.Izinkan saya copy utk projek sekolah saya.-HARAP MAKLUM-

    ReplyDelete
  5. copy untuk projek skoalah..... thx

    ReplyDelete
  6. copy untuk projek sekolah... thx :)

    ReplyDelete
  7. izinkan untuk copy sebagai rujukan . terima kasih :)

    ReplyDelete
  8. who's here NOT for copy n paste

    ReplyDelete
  9. Izinkan saya untuk copy and paste untuk projek sekolah TQ

    ReplyDelete
  10. copy untuk projek skoalah..... thx

    ReplyDelete
  11. Maklumat dalam ini ada yang salah. Pada bahagian (Anak sulung melakukan untuk bapa yang telah meninggal dunia dan anak bongsu untuk ibu)
    Sepatutnya anak sulung untuk ibu , dan anak bongsu untuk ayah.

    ReplyDelete
  12. Thank you for the information very helpful for my khusus...FORM 3

    ReplyDelete
  13. thank you for these information
    it's really useful for me

    ReplyDelete