Dalam
budaya Melayu, adat ini merupakan tahap awal menjodohkan teruna dan dara, yang
melibatkan pertemuan antara wakil keluarga teruna dengan orang tua pihak dara.
Pertemuan tersebut dianggap penting untuk menghormati keluarga pihak dara.
Adat ini juga dipanggil meninjau atau menengok. Tujuan adat ini dilakukan adalah untuk memastikan bahawa gadis yang dihajati oleh seorang lelaki itu masih belum berpunya. Ini kerana, menurut Islam seseorang itu dilarang meminang tunangan orang.
Adat ini juga dipanggil meninjau atau menengok. Tujuan adat ini dilakukan adalah untuk memastikan bahawa gadis yang dihajati oleh seorang lelaki itu masih belum berpunya. Ini kerana, menurut Islam seseorang itu dilarang meminang tunangan orang.
Di samping itu, adat ini juga bertujuan untuk menyelidik latar belakang
si gadis berkaitan kemahiran rumahtangga, adab sopan, tingkah laku, paras rupa
serta pengetahuan agamanya. Lazimnya, adat ini akan dijalankan oleh saudara
mara terdekat pihak lelaki seperti ibu atau bapa saudaranya. Proses merisik dilakukan dengan tertib dan sopan untuk
menjaga dan memelihara nama baik kedua belah pihak. Bagi pihak si gadis pula, terdapat beberapa kriteria yang perlu
dipertimbangkan sebelum menerima lamaran pihak lelaki. Lelaki tersebut perlulah
mempunyai latar belakang agama serta mempunyai pekerjaan yang baik.
Adakalanya semasa merisik, pihak lelaki
akan memberikan sebentuk cincin ‘tanya’ berupa cincin belah rotan. Sekiranya
pihak gadis bersetuju, mereka akan menetapkan tarikh untuk peminangan. Kini, adat
merisik jarang dilakukan lagi kerana pasangan tersebut telah berkenalan
terlebih dahulu. Justeru itu, mereka akan terus menjalankan adat meminang
untuk menjimatkan kos dan masa.
MEMINANG
Setelah kata persetujuan dicapai,
ibu bapa pihak lelaki akan mengutuskan wakil yang biasanya dipilih dari
kalangan orang-orang tua untuk mewakili mereka meminang si gadis yang dipilih. Biasanya, ibu bapa kepada si gadis tersebut tidak akan memberi
jawapan yang muktamad kepada pihak lelaki yang datang meminang. Ini kerana,
mengikut adat, mereka sepatutnya diberi tempoh ‘bertangguh’ untuk memberi
jawapan. Ini kononnya, meraka hendak berpakat dengan ahli-ahli keluarga dan
waris yang rapat walaupun sebenarnya mereka memang sudah bersedia untuk menerima
pinangan itu. Adat bertangguh ini
mencerminkan budaya Melayu yang amat berhati-hati dalam menentukan jodoh dan
menunjukkan kesopanan dalam setiap tingkahlaku. Sudah menjadi pegangan masyarakat
Melayu bahawa setiap hal yang dilaksanakan perlu dijalankan dengan rapi dan
tersusun mengikut adat yang ditetapkan.
Sekiranya pinangan diterima, pada pertemuan itu mereka akan berunding untuk
menetapkan tarikh dan masa yang sesuai untuk adat bertunang pula. Disamping
itu, perbincangan juga akan diadakan berkenaan dengan hantaran dan jumlah
rombongan yang akan datang untuk upacara bertunang bagi memudahkan pihak si
gadis menyediakan persiapan semasa majlis pertunangan kelak.
BERTUNANG
Majlis ini akan dimulakan dari wakil pihak lelaki dengan menyerahkan tepak
sirih sebagai bingkisan utama, sebentuk cincin beserta hantaran lain seperti
bunga rampai, buah-buahan, kuih-muih, pakaian dan lain-lain yang telah digubah untuk
diberi kepada pihak si gadis dan menyatakan lamaran mereka secara rasmi. Pantun
sering digunakan dalam upacara ini bertujuan untuk memeriahkan majlis. Kemudian,
jari manis si gadis akan disarungkan
cincin sebagai tanda sudah bertunang oleh ibu atau saudara pihak lelaki.
Setelah pertunangan diterima secara rasmi, wakil kedua belah pihak akan
berbincang tentang belanja perkahwinan, tempoh pertunangan dan lain-lain hal
yang berkaitan. Seterusnya, majlis ini diakhiri dengan bacaan doa dan sedikit
jamuan ringan. Tempoh bertunang lazimnya dalam masa setahun atau mengikut
persetujuan kedua belah pihak.
Satu perkara yang turut dititikberatkan
ialah berkenaan putus tunang. Sekiranya pihak lelaki yang
memutuskan pertunangan tersebut, semua wang hantaran dan belanja yang diberi
kepada si gadis dikira hangus. Sebaliknya, jika si gadis yang berbuat demikian,
semua hantaran harus dikembalikan sebanyak dua kali ganda. Mengikut
adat masyarakat Melayu, sekiranya pihak
gadis rupawan mempunyai kakak yang masih belum berkahwin, hantaran untuknya
juga turut diberikan. Adat ini dipanggil langkah bendul.
Bilangan
hantaran agak unik kerana jumlahnya ganjil iaitu samada lima, tujuh, sembilan, sebelas atau
tiga belas. Hal ini kerana jumlah genap
dikatakan memberi implikasi yang tidak baik. Jumlah hantaran yang diberi
oleh pihak si gadis pula akan melebihi jumlah hantaran pihak lelaki. Adat
menghantar belanja turut diadakan semasa adat bertunang ini dijalankan. Namun
begitu, ada juga yang menjalankannya secara berasingan daripada adat bertunang
iaitu mengadakannya beberapa minggu sebelum majlis persandingan dijalankan.
AKAD NIKAH
Akad nikah merupakan satu acara penting bagi kesahihan dalam perkahwinan masyarakat Melayu. Majlis ini dijalankan selepas segala perjanjian yang dikenakan kepada
pihak lelaki telah dilaksanakan seperti wang belanja, mas kahwin dan
barangan hantaran sepertimana yang dipersetujui oleh kedua belah pihak.
Akad nikah boleh dilakukan di masjid, di pejabat kadi atau pun
di rumah pengantin perempuan dan dijalankan oleh tok kadi atau imam.
Di dalam majlis akad nikah, bapa pengantin
perempuan perlu menjadi wali untuk menikahkan anaknya. Walaubagaimanapun, dia
juga boleh mewakilkannya kepada tok kadi atau imam. Kebiasaannya majlis
akad nikah akan dijalankan di rumah pengantin perempuan sehari sebelum
majlis perkahwinan diadakan. Pada hari tersebut, pengantin lelaki
akan mengenakan baju melayu berwarna cerah dan majlis diadakan menyerupai
majlis pertunangan. Lazimnya, majlis berzanji atau pukulan kompang diadakan, sementara
menanti kedatangan rombongan pengantin lelaki.
Sebelum upacara dijalankan, wang
belanja, mas kahwin dan barangan hantaran akan diperiksa oleh tuan
kadi dan dua orang saksi bagi pihak perempuan. Seterusnya, pengantin lelaki
akan duduk di atas sebidang tikar ditengah-tengah majlis. Manakala, tok kadi
akan berjumpa dengan pengantin perempuan di dalam bilik untuk bertanyakan samada
dia bersetuju atau tidak dengan pernikahan itu. Tok kadi juga akan membacakan
khutbah nikah dan menerangkan secara umum tentang tanggungjawab suami isteri
dan perkara yang berkaitan rumahtangga dari sudut agama.
Kemudian, tok kadi akan membacakan lafaz
nikah sambil berjabat tangan dengan pengantin lelaki dan pengantin
lelaki dikehendaki menyambutnya dengan jelas sebaik sahaja tok imam
menggoncangkan tangannya. Saksi akan mengesahkan samada lafaz tersebut jelas
didengar atau tidak. Sekiranya tidak jelas, pengantin lelaki tersebut akan
mengulanginya sehingga saksi tersebut berpuas hati. Doa
selamat pula dibaca sejurus sahaja kedua-dua mempelai telah selamat diijabkabulkan
sebagai tanda kesyukuran.
Seterusnya, pengantin lelaki akan
melakukan upacara membatalkan air sembahyang (wudhuk). Si
suami akan menyarungkan cincin atau memakaikan rantai kepada isterinya yang
menanti di dalam bilik sambil bersalaman. Adat ini dilakukan sebagai satu
simbol bahawa pasangan tersebut telah sah diijabkabulkan.
BERINAI
Selepas itu, majlis berinai akan dijalankan dimana kedua-dua
mempelai ditepung tawar. Peralatan yang digunakan untuk
upacara ini ialah semangkuk bertih, semangkuk beras kunyit, sepiring inai,
beberapa tangkai daun seribu yang diikat dan semangkuk air tepung tawar. Wakil
kedua-dua pihak akan menjalankan adat tepung tawar ini dengan cara mencalitkan
sedikit inai dan air tepung tawar ke tapak tangan pengantin. Beras
kunyit dan bertih tadi pula, ditabur di hadapan pengantin dan juga kepada para
hadirin. Bunga telur akan diberi kepada mereka yang menepung tawar. Jumlah
orang yang menepung tawar lazimnya dalam bilangan ganjil.
Terdapat tiga peringkat
berinai iaitu berinai curi, berinai kecil dan berinai besar. Pertama, berinai curi diadakan tiga malam
sebelum hari langsung dan hanya untuk tatapan saudara mara terdekat sahaja. Bakal
pengantin perempuan pula dihiasi dan didudukkan di atas pelamin. Manakala, berinai
kecil juga diadakan pada waktu petang seperti berinai curi. Namun, ia dilakukan
selepas hari berinai curi. Adat ini diadakan dua malam sebelum hari langsung
untuk tatapan saudara mara, jiran tetangga dan sahabat handai. Ketiga, istiadat
berinai besar dijalankan pada malam sebelum majlis langsung atau selepas majlis
akad nikah untuk para jemputan daripada kedua-dua belah pihak pengantin. Pada
majlis tersebut, pengantin lelaki akan diinaikan terlebih dahulu di atas
pelamin diikuti pengantin perempuan. Kemudian, seorang wakil daripada kalangan
tetamu lelaki akan tampil ke hadapan untuk membaca doa selamat selepas
selesainya istiadat ini.
Selepas adat berinai
besar dilakukan, pengantin lelaki tidak akan bermalam di rumah pengantin
perempuan. Sebaliknya, pengantin lelaki akan terus pulang ke rumah. Sekiranya
rombongan pengatin lelaki datang dari jauh, pengantin lelaki akan bermalam di
rumah penanggak. Rumah penanggak ialah rumah yang berhampiran dengan rumah
pengantin perempuan.
MAJLIS PERKAHWINAN
Sebelum majlis perkahwinan dijalankan, pelbagai persiapan dijalankan
termasuklah mendirikan bangsal penanggah, khemah tetamu, menyiapkan pelamin dan
bilik pengantin serta menyediakan bunga telur. Majlis perkahwinan juga dikenali
sebagai hari langsung atau hari bersanding. Ia merupakan kemuncak istiadat
perkahwinan dan pada hari inilah kedua-dua mempelai digelar raja sehari.
Pada hari tersebut, majlis ini diadakan secara meriah
dengan dihadiri oleh sanak saudara, jiran tetangga dan sahabat handai.
Kedua-dua mempelai akan memakai pakaian pengantin. Lazimnya, baju songket yang
dihias indah dengan perhiasannya sekali. Pengantin perempuan akan diandam oleh
mak andam sebelum majlis persandingan bermula. Mengikut mak andam tradisional,
solekan pengantin didahului dengan jampi serapah untuk menaikkan seri muka
pengantin dan diberi makan sireh untuk membuang perasaan gemuruh. Ada juga
pengantin yang dicukur bulu kening dan dipotong anak rambutnya supaya kelihatan
lebih menarik. Adat mengasah gigi juga dilakukan bertujuan untuk meratakan
gigi. Namun adat ini sudah tidak lagi diamalkan oleh masyarakat Melayu hari
ini.
Sementara itu, pengantin lelaki akan berarak dengan
paluan kompang serta diiringi dengan bunga manggar dari rumah penanggak menuju
ke rumah pengantin perempuan. Kedatangan rombongan pengantin lelaki akan
disambut dengan taburan beras kunyit. Kemudian, pengantin perempuan akan
menyambut kedatangan pengantin lelaki dan pasangan pengantin akan dibawa ke
halaman rumah dan duduk di tempat khas yang sediakan. Pada kebiasaannya,
persembahan pencak silat atau juga dipanggil menyembah pengantin diadakan.
Seterusnya, pasangan pengantin dibawa masuk ke rumah untuk adat bersanding
pula. Di sesetengah tempat, pengantin lelaki terpaksa melalui beberapa halangan
bagi mendapatkan pengantin perempuan di atas pelamin. Oleh itu, wakil pengantin
lelaki perlu membayar tebus pintu atau tebus pelamin. Pasangan
mempelai akan bersanding di atas pelamin yang dihias indah dan antara yang
terdapat di atas pelamin ialah bunga pahar. Semasa adat bersanding diadakan,
adat menepung tawar turut dilakukan. Para tetamu dan jemputan yang hadir juga
akan diberi bunga telur pada hari tersebut.
Seterusnya, majlis makan berdamai atau dipanggil
juga makan beradab dijalankan. Majlis ini hanya dihadiri oleh keluarga terdekat
kedua-dua pihak. Selepas majlis ini selesai, kedua-dua pengantin akan
bersalaman dengan kedua ibu bapa dan sanak saudara serta hadirin yang datang.
Bagi sesetengah tempat, dua atau tiga hari selepas
majlis perkahwinan, pasangan pengantin tersebut akan menjalani upacara mandi
sampat atau mandi berlimau. Upacara ini dilakukan sebagai simbol kedua
pengantin telah selamat bersatu sebagai pasangan suami isteri yang sah. Dalam
upacara ini, pasangan pengantin baru akan dimandikan dengan air mayang pinang,
air kelapa atau air limau. Adat ini hanya dilakukan di kalangan ahli keluarga
terdekat sahaja.
Seminggu selepas itu, adat menyambut menantu atau
mengundang menantu akan diadakan. Adat ini juga dikenali sebagai majlis
bertandang. Majlis perkahwinan akan diadakan pula di rumah pengantin lelaki
tetapi sambutannya tidaklah sebegitu meriah majlis di rumah pengantin
perempuan. Ada juga yang menjalankan majlis bertandang ini dengan hanya
mengadakan doa selamat yang dihadiri oleh saudara mara dan jiran sekampung
tanpa mengadakan majlis persandingan.
Setelah beberapa hari di rumah pengantin lelaki,
pasangan suami isteri tersebut akan dibawa melawat ke rumah kaum keluarga dan
sanak saudara. Ini bertujuan untuk merapatkan hubungan silaturrahim selain
pasangan suami isteri dapat berkenal-kenalan dengan keluarga kedua belah pihak.
No comments:
Post a Comment